Waarom je je kinderen het “waarom dan” vragen nooit moet afleren!

Of je nu wel of geen kinderen hebt, iedereen herkent wel de eindeloze ““waarom” dan?” vragen van vierjarigen. Als ouder heb je jezelf vast wel eens laten verleiden om op een gegeven moment “daarom!” te antwoorden.  Ook het onderwijs doet erin mee om ons de meest belangrijke vraag die er is, niet meer te laten stellen.

En doen we dat steeds minder. Staan we als volwassenen zelf te weinig stil bij het waarom van de dingen die we doen en het waarom van de keuzes die we maken.

Is dat nu zo handig? Is dat nu zo verstandig? Hoe vaak doen we niet gewoon maar dingen, nemen we besluiten of maken we keuzes zonder onszelf goed af te vragen “waarom?”, “wil ik dit echt?”, “kom ik zo echt dichterbij de doelen die ik heb?”. Of in team- of organisatieverband: “Waarom doen we de dingen zo?”, “waarom” bestaan we?”. “Wat willen we waarom realiseren?”

waaromAl in 2009 (!) kwam Simon Sinek met zijn “it starts with a why”-theorie en zijn “Golden circle”.  Sinek wordt in menig seminar aangehaald, geciteerd en ook in marketingland is zijn theorie voer tot discussie.

Kort de kern: de visie van Sinek is dat grote leiders, ondernemingen en organisaties juist andersom communiceren: vanuit het “waarom”, naar het “hoe” en het “wat”. En dat dat juist is wat anderen aantrekt om bij hen te kopen, te komen werken of om samen te werken.  Juist de “Big Why” is wat zou aantrekken.   Het communiceren vanuit die golden circle zou een voorspeller van succes zijn. Het maakt het verschil tussen mensen intrinsiek motiveren iets te doen in plaats van manipulatie en het forceren om dit te doen.

De eenvoud van zijn model spreekt aan. Zelf noemt hij het ook “a simple little theory”. Velen volgen hem, velen stellen zijn theorie juist ter discussie. Je houdt van Sinek of niet. Volgens mij zit er niks tussen.

Eerlijk is eerlijk: ik hou van Sinek. Ik was direct geraakt door zijn theorie en de eenvoud ervan.  En zie direct de keerzijde: want zonder een goede “hoe” en “wat” heeft het weinig zin om vooral je “Waarom” te communiceren.

Ja, het klopt: stel dat Martin Luther King gezegd zou hebben “I have a plan”. Zou hij dan ook zovelen hebben weten te inspireren? Juist door het delen van zijn droom, zijn grote “waarom” wist hij velen te inspireren en zelfs aan te zetten tot actie. Helaas hebben we zijn vertaling naar het hoe en wat niet meer mogen meemaken.

waaromOf het nu King, Apple, the wright brothers maar ook Hema, Ikea of Texels bier is: zij communiceren vanuit hun Big Why EN vertalen dit in het “How” en “WHAT”.

Het maakt echt het verschil voor AirBnB en het Rijksmuseum in het wel of niet succesvol zijn. Want zij hebben weliswaar dezelfde “WHY” als hun concurrenten “Homeforexhange” en Google Art Project, hun "how" en "what" zijn beter uitgewerkt.

Dus ja: het hebben van een "Big Why" is essentieel met de kanttekening dat je er in echt authentiek MOET zijn. Het moet vanuit je hart komen. EN het is nodig deze concreet te maken zodat je anderen ook laat zien hoe je je "why" gaat realiseren.

Why een Why?

  • Hoe meer je vanuit je ‘why’ handelt, hoe groter je kans op plezier in wat je doet en voldoening van wat je doet.
  • Hoe meer je vanuit je ‘why’ handelt en communiceert, hoe enthousiaster, authentieker en geloofwaardiger je overkomt.
  • Hoe groter de kans dat je anderen meekrijgt, inspireert, verbindt en succesvol bent. En dus ook andere klanten, medewerkers, collega’s of samenwerkingspartners aan gaat trekken.

WHY, HOW, WHAT of WHAT, HOW, WHAT?

Het is helemaal niet erg om andersom te gaan denken als jouw “wat” en je “hoe” wel helder zijn. Kijk of je uit kunt komen op het “waarom”. Sinek zegt wel anders maar je bent nu eenmaal niet in de luxe positie om vanaf 0 te beginnen. Je werkt al ergens of hebt al een onderneming.

Toch daag ik je uit om na te gaan denken over het “Waarom”. Je zult overigens merken dat zodra je dichter bij je antwoord komt, je “wat” en “hoe” zullen gaan veranderen. Of moeten veranderen. Dat geeft niks.

Drie dingen die je kunt doen

Beantwoord voor jezelf de volgende vragen. Het hoeft niet in een keer perfect te zijn en denk ook niet te veel na. Wat zijn gevoelsmatig de eerste antwoorden die in je opkomen?

  • Mijn Waarom
    • Waarom doe ik wat ik doe?
    • Waar word ik blij van?
    • Waarom kom ik ‘s ochtends mijn bed uit?
    • En wat hebben anderen hier aan?
  • HOE ga ik actie ondernemen? Wat zijn de vijf dingen die je elke dag kunt doen om progressie te maken richting je doel.
  • WAT ga ik doen en wat zijn de gewenste resultaten van mijn acties?

Tot slot: stel hoe dan ook jezelf vaker de vraag “waarom” bij de dingen die je doet, bij de overleggen die je bijwoont en de keuzes die je maakt. En stelt je kind de vraag “waarom?”. Geef gewoon antwoord, keer op keer op keer….

Graag lees ik je antwoorden op deze vragen!

Ps.. hulp nodig bij je Big Why? Regelmatig geven Josine van de Nobelen en Gabriela de implementatietraining “Met jouw Big Why je LinkedIn profiel pas echt SEXY maken (Sprankelende Expertise -X-l’t je business for You 😉 )”. Een praktische training waarin we je helpen JOUW big WHY te ontdekken en direct te vertalen in je LinkedIn profiel. Klik op deze button en we vertellen je WAAROM je deze training wil volgen en daar vind je ook de actuele data.

Waarom wil ik deze training volgen?

 

Meer weten over Simon Sinek en zijn theorie? Inclusief een aantal goede praktijkvoorbeelden (en ja veel meer dan Apple!). Lees hier verder >>

No Comments Yet.

Leave a comment