Big Why, Golden Circle & Simon Sinek in een notendop (waarom, hoe en wat)

Al in 2009, heel toevallig ook het geboortejaar van onze zoon, verscheen het boek “It starts with a why” van Simon Sinek. Dit gedachtegoed wordt sindsdien veel gebruikt binnen leiderschapstrajecten, voor marketing- en communicatiedoeleinden, bij loopbaanbegeleiding en nog veel meer. Mensen zijn er lyrisch over of stellen het enorm ter discussie.

Is het gedachtegoed van Sinek en vooral zijn “Golden Circle” inderdaad de basis voor goed leiderschap, ondernemerschap en zorgt het voor gelukkige mensen? Of is het gewoon een marketingtruc om klanten te trekken?

Ik duik er dieper in. Extra gemotiveerd door onze zoon, net als Sineks boek uit 2009, die bij alles de vraag “waarom” stelt en pas in beweging komt als het antwoord daarop hem echt aanspreekt.

De visie, het model van Sinek: It al starts with a why- Golden Circle

Sinek vat zijn theorie zelf eenvoudig samen:

“Iedereen weet wat hij doet, een gedeelte weet ook hoe maar weinigen weten “waarom!”

Terwijl juist die leiders, die organisaties, die ondernemers die heel helder hebben “waarom” ze de dingen doen die ze doen, die dat heel helder uitdragen en ook waarmaken. Die zijn inspirerend en succescol. Die trekken anderen aan om dit ook te gaan doen.  Hen te helpen, te steunen of gewoon diensten of producten te kopen. En wat blijkt nu, aldus Sinek, juist dat waarom is wat mensen aantrekt.

“People don’t buy what you do, they buy why you do it. And what you do simply proves what you believe. Simon vat dit samen in de Golden Circle waarbij het zaak is om juist van binnen naar buiten te werken in plaats van andersom.  Te starten vanuit het hart van de cirkel: het waarom:

  • WHY-> Waar ga je voor? Wat is je bijdrage aan het groter geheel. Waarom doe je wat je doet? Waar bestaat het bedrijf? Waarom sta jij op? (in feite je missie)
  •  HOW-> Hoe bereik je je waarom? Wat zijn de kernwaarden zijn en hun kerncompetenties, het unique selling point. In het ‘how’ werk je het proces uit. HOE ga je je waarom realiseren.
  • WHAT: Wat doe je, wat zijn de producten en diensten, aan wie lever je ze? Vaak communiceren mensen dus vooral wat ze doen (hun functie bijvoorbeeld of hun product).  

Bij de waarom gaat het niet om meer winst maken of veel geld verdienen. Natuurlijk is dat ook nodig om als bedrijf levensvatbaar te zijn en te kunnen groeien. Ook hoeft er niet altijd het allerhoogste nobele doel in te staan (de betere wereld, een beter klimaat of de arme mensen in Afrika als voorbeeld). Het begint met een heldere focus op het doel van het bedrijf, de bestaansreden, de overtuigingen en de echt toegevoegde (!) waarde die je realiseert.

De praktijk

Het klopt. Veel bedrijven vullen de Golden Circle nog wat te veel in vanuit marketingoogpunt. Of maken niet echt waar ze voor willen staan. Of maken keuzes die tegen de waarom in gaan.

Wat vind je van de volgende voorbeelden?

Een supermarkt die uit wil stralen dat ze voor betere voeding en gezondheid staat, zelfs gezondheidsapps ontwikkelt maar ook sigaretten blijft verkopen? Of het duurzame en slaafvrije chocolademerk dat ook ongezondere varianten gaat verkopen (knettersuiker) en via commerciële partijen. Of de bedrijven met een prachtige why en ondertussen een zeer onveilig werkklimaat?

De Golden Circle even uitschrijven is niet genoeg. Het vraagt dat je je gehele bedrijf inclusief bedrijfsvoering en personeelsmanagement laat aansluiten op je waarom. Het kan je helpen bij ieder besluit dat genomen moet worden. Je waarom vormt daarmee bovendien je kompas, je leidraad bij besluiten.

Zijn de bedrijven uit bovenstaand voorbeeld daarom verkeerd bezig? Niet direct. Soms lijken keuzes niet te passen bij de waarom maar kan het juist ten dienste zijn. Het chocolademerk krijgt zo een breder bereik en creëert steeds meer bewustwording. Maar.. zorg dus altijd voor:

  • Duidelijkheid in je WAAROM
  • Discipline in HOE
  • Consistent zijn in WAT, altijd, overal

Goede en mooie voorbeelden

Sinek gebruikt zelf vaak Apple als voorbeeld. Inspirerend. Tegelijkertijd voer voor critici. Gelukkig zijn meer goede voorbeelden. Gebruik ze ter inspiratie en ga zelf ook op zoek of je kunt vinden of zij hun waarom echt waar maken en in hoeverre ze dit doorvoeren?

Dille en Kamille

  • WHY: D&K wil mensen inspireren om bewust, onthaast en duurzaam te leven in harmonie met elkaar, onze omgeving en de natuur. En daarom kiezen we al bijna 50 jaar voor dingen die ertoe doen! In onze gehaaste wereld wil Dille & Kamille laten zien dat het anders kan en inspireren om bewust te leven, in harmonie met elkaar en de natuur.
  • HOW: Dat doen we met ons assortiment, maar bijvoorbeeld ook met acties als Green Friday en met handige tips en recepten. Voor ons zit geluk in kleine dingen, in genieten van alledaagse momenten, in bewust leven en in oprechte aandacht.
  • WHAT: tijdloos vormgegeven artikelen, van hoge kwaliteit, ambachtelijk gemaakt, met de natuur als inspiratiebron en gemaakt van natuurlijke materialen.

Heel actueel: D&K heeft in 2022 besloten om niet mee te doen met Black Friday. Sterker nog, hun website gaat op zwart en alle winkels gaan dicht. Ze vinden dit niet passen bij hun missie, hun waarom.

Tony’s Chocolonely

  • WHY: Onze missie: samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade.
  • HOW: Dat doen we aan de hand van Tony’s routekaart; de weg die wij volgen naar 100% slaafvrije chocolade.
  • WHAT: Het goede voorbeeld laten zien (chocolade) en inspireren en neerzetten van projecten

Tony’s voert haar missie overal door tot en met de keuze en inrichting van hun panden, het personeelsmanagement en de projecten die ze doen. Soms horen daar keuzes bij die in eerste instantie heel erg commercieel lijken. Maar niets is minder waar. Het was voor oprichter Teun van de Keuken wel de reden om zich wat te gaan terugtrekken.

Apple

  • WHY: Het uitdagen van de status quo, door anders te denken (oorspronkelijk was een van de drijfveren van Steve Jobs het verminderen van afhankelijkheid van burgers van de overheid door hen zelf over een computer laten beschikken!)
  • HOW: Gebruiksvriendelijke producten met een prachtig design
  • WHAT: Kwalitatief goede producten

Het waarom van HEMA

  • WHY: een beter alledaags leven creëren voor onze klanten in een mooiere wereld. Met onze Nederlandse kijk op het dagelijkse leven, zijn we er voor iedereen. We richten ons op producten die langer meegaan, met een kleiner assortiment dat met aandacht voor mens en milieu gemaakt is en een betere kwaliteit heeft. Samen met alle medewerkers en externe stakeholders willen we onze ambities waarmaken.
  • HOW: Normale producten bijzonder maken met eigen design, lage prijzen, duurzaam
  • WHAT: Alledaagse betaalbare producten

Ook Ikea heeft een WHY

  • WHY: Onze visie is om een ​​beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen - voor klanten, maar ook voor onze medewerkers en de mensen die bij onze leveranciers werken.
  • HOW: Belangstelling tonen in hoe mensen dagelijks leven en wonen, een passie voor thuis. Een prachtig ontwerp, goede functies, duurzaam zijn, van goede kwaliteit.
  • WHAT: een breed scala aan goed ontworpen, functionele woninginrichtingsproducten tegen prijzen die zo laag zijn dat zoveel mogelijk mensen ze kunnen betalen.’’

Ikea gaat in haar waarom verder door ook de impact te gaan noemen: We willen dat ons bedrijf een positieve impact heeft op de wereld - van de communities waar we onze materialen kopen, tot de manier waarop onze producten, onze klanten helpen om thuis een ​​duurzamer leven te leiden. Door onze visie te delen en op te komen voor waar we in geloven, kunnen we deel uitmaken van een positieve verandering in de samenleving.

Kortom, waarom? Daarom!

Een goede waarom is echt veel meer dan een “lekker lopende zin”. Een goede waarom geeft aan waar je bedrijf voor bestaat. Waar jij voor bestaat. Het is volledig uitgewerkt in een hoe en een wat én volledig doorgevoerd in het gehele bedrijf. Iedere keuze, ieder besluit, iedere investering, je gehele managementstijl en je HR-management passen bij die waarom. Altijd, overal. Ook als je onder druk komt te staan, als de omzet in gevaar komt of als er een (wereldwijde) crisis is.

Niet makkelijk. Wel zinvol.
Waarom? Daarom dus.

Simon Sinek's gedachtegoed is zo simpel dat het bijna niet waar kan zijn. Ook wij werken ermee en hebben het doorgevoerd in alles wat we doen en niet doen. Dat betekent dat we “nee” zeggen als we echt niet geloven dat de door de klant gevraagde begeleiding de oplossing is. “Nee” zeggen tegen opdrachtgevers die enorm ver weg staan van onze overtuigingen en nog veel meer.

Mijn waarom? Ik realiseer teams en organisaties waarbinnen jij WIL werken en waar resultaten bereikt worden. En dat sluit weer aan op die van de Van Gemert Groep. 

De Van Gemert Groep staat voor samenwerken aan nieuw maatschappelijk resultaat. Wij inspireren en ondersteunen professionals, teams en organisaties om het verschil te maken en betekenisvolle resultaten te realiseren. Voor zichzelf, hun team en organisatie en daarmee voor ons allemaal.

Simon Sinek gaf op TedX een zeer inspirerende lezing :

Simon Sinek's gedachtegoed is zo simpel dat het bijna niet waar kan zijn. Toch raakt de kern ons enorm en hebben ook wij nog eens heel goed naar onze eigen waarom gekeken. Weten waarom? Lees hier verder over ons Waarom >>