De 9 tips om je batterij op te laden tijdens de vakantie

Het is bijna zover of misschien is het al zover. Kerstvakantie. Misschien heb je twee weken vrij of moet je juist nog werken tot aan kerstavond. Kijk je er naar uit of juist niet. Vaak is de periode voor de vakantie er een van stress. Je batterij is bijna op. En dan nog even dit, nog even dat, de laatste klussen die gedaan moeten worden en dan nog die boodschappen. (Je kunt kerst uiteraard vervangen door paas, voorjaar of zomer-,).

STOP! Het kan echt anders.

Begin met omdenken: er moet niets, dat is iets dat we onszelf vaak opleggen. Daar begint het mee. En ja, er zijn vast zaken die afmoeten zo net voor je vakantie. Maar hoe je je vakantie verder invult, dat is een bewuste keuze. Kies jij er voor om je batterij weer op te laden? Vast broodnodig.

Met deze 9 tips zorg je er voor dat je tijdens de vrije dagen die batterij weer kan opladen. En vooral dat je goed voorbereid bent voor het nieuwe jaar.

Tip 1 Het begint vaak met inzicht en bewustwording
Het was een druk en roerig jaar. Hoe is het met je batterij? Even een realitycheck: hoeveel procent zit er nog in jouw batterij (van 0-100%?). Hoeveel energie heb je nog? Weet je hoe dit komt? Best confronterend toch? Een van de oorzaken van een lage energievoorraad is te veel stress. Te veel of voortdurende stress veroorzaakt dat je niet meer goed herstelt. Je lichaam blijft in de actieve alerte modus. Met alle gevolgen van dien: je kunt je niet meer concentreren, hebt geen energie meer maar ook geen inspiratie. En dat is een groot gemis. Om je batterij op te laden, is het zaak dat je regelmatig hersteltijd inplant.  Nu met kerst kun je je eerste stap zetten. Op weg naar goede voornemens.

Dat begint met tip 2.

Tip 2 Regel je bereikbaarheid en stop met werken
Je kunt pas echt uitrusten en opladen als de prikkels van het werk weg zijn. Als je echt stopt. Zet je afwezigheidassistent aan en controleer je mail dus NIET. Soms vraagt dit nog even overleg met je collega’s. Let wel: veel zaken lossen zich vanzelf op of kunnen wachten tot na je vakantie. Kan dit echt niet? (Ben daarin streng voor je zelf! Stel je zelf de volgende vragen: kan het echt niet of wil je het niet?). Kan het niet? Plan dan een paar moment waarin je de email wel verwerkt. Maar niet te vaak. Voor voicemail, sms en whatsapp geldt hetzelfde. UIT! Of beperkt.

Ps. Als het kan, neem een extra dag op in je afwezigheidsassistent zodat als je terug bent, je in alle rust je e-mails kan verwerken.

Tip 3 De hersteltijd invullen begint met rust afgewisseld met activiteit!
Gewoon rust. Uitslapen dus. Niet tot 11u maar net iets langer dan je normale wekkertijd. Van teveel rusten, word je juist moe. Dus wissel af met voldoende afwisselende activiteiten. Ga een stuk wandelen, fietsen of sporten. Elke dag. De fysieke beweging zorgt bovendien dat je je gedachten verzet, je hoofd leegmaakt en zo weer helder wordt. Zodat je weer geïnspireerd kan raken. Bijkomend voordeel is dat je er weer gezond moe van wordt en je beter slaapt.

Tip 4 Gebruik je hoofd een anders
Vaak zitten we in ons hoofd maar gebruiken we dat hoofd helemaal niet meer zoals het moet als we gestrest zijn. De gedachten malen en we lopen vast. Nu je hoofd leeg is, is het tijd om jezelf weer te laten inspireren. Lees eindelijk dat boek, dat artikel of ga naar die film of tentoonstelling. Neem de tijd om het in je op te nemen. Fictie is prima voor de ontspanning maar kies ook voor non-fictie ter inspiratie. En doe dat samen en deel je ervaringen en inzichten.

Tip 5 Gun jezelf reflectie
reflectieLaat je inspireren en reflecteer op alles wat je bij tip 4 hebt gedaan. Wat kun je er van leren? Wat brengt het je? Sta ook eens stil bij wat jij wil. Kijk eens terug naar het afgelopen jaar. Wat was positief en wat beviel je minder? Waarom? Wat heb je ervan geleerd? Wat wil je meenemen naar volgend jaar? Wat wil je anders doen volgend jaar?

Opnieuw STOP!

Het gevaar is dat je dit artikel leest en er niets mee doet. Neem even echt de tijd om deze vragen te beantwoorden. Schrijf de antwoorden op in een notitieboek. Ja, schrijven. Niet typen. Het schrijven brengt andere processen in je hersens op gang. Denk ook na over je voornemens voor het komend jaar. Formuleer je dromen en concrete doelen op de volgende gebieden:

Wat wil ik bereiken op het vlak van:

  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Mijn relatie met anderen (gezin, familie en vrienden)
  • Wonen en leven
  • Financien
  • Professionele ontwikkeling
  • Spirituele ontwikkeling

Formuleer je doelen zo concreet mogelijk en in de tegenwoordige tijd.

Tip 6 Parkeer je werkgerelateerde ideeën tot na de vakantie!
Er komt veel los en op gang als je start met reflecteren. Vast ook mooie nieuwe ideeën voor op je werk. Ga daar nu niet direct mee aan de slag maar noteer ze of stuur jezelf een email op je werkadres (en lees dat natuurlijk niet). Dat pak je na je vakantie weer op. Laat je niet afleiden.

Tip 7 Deel je dromen en voornemens
De reflectie van tip 5 levert nieuwe inzichten en wie weet worden je dromen duidelijker. En heb je goede voornemens. Om te voorkomen dat deze 2 januari weer vervagen, is het goed ze te delen. Met anderen. Hoe meer mensen er van weten, hoe meer je gecommitteerd zult zijn om er echt mee aan de slag te gaan. Werk je doelen en voornemens vervolgens weer uit in concrete (kleine) stappen. In dat zelfde notitieboek.

Tip 8 En dan is het januari. Begin gewoon en rustig!
Herken je dat? Januari is vaak een lastige maand. De feestdagen weer voorbij, het huis leeg, koud en guur. Goede voornemens verdwijnen dan al snel. Maar niet voor jou. Je plan is klaar. Begin gewoon, stap voor stap. Maar rustig. Als het kan, begin pas op dinsdag. Dat breekt de week. Houd je agenda zoveel als mogelijk nog vrij. Dat geeft je ruimte om alles op te pakken en weg te werken.

Tot slot tip 9 Pas tip 3, 4, 5 en 7 regelmatig toe!
Je batterij is als het goed is weer behoorlijk bijgeladen. Valkuil is dat je deze weer leeg trekt tot aan de volgende vakantie. Dat is niet nodig. Blijf tip 3,4,5 en 7 daarom toepassen…

Veel succes!

Heb jij nog tips of goede ideeën? Of loop je juist vast in het bereiken van de juiste balans? Laat een bericht achter. Wil je eens samen reflecteren op je doelen of voornemens? Neem gerust contact met me op!

1 Response

  1. Interessant artikel, hoewel ik hier eigenlijk kwam omdat ik zocht hoe mijn accu van de auto op te laden na 2 weken vakantie. Was even afgeleid door uw artikel, want er staan interessante tips in. Dus geluk bij een ongeluk.

Leave a comment