Of je nu wel of geen kinderen hebt, iedereen herkent de eindeloze ““waarom” dan?” vragen. Als ouder heb je jezelf vast wel eens laten verleiden om op een gegeven moment “daarom!” te antwoorden. Ook het onderwijs doet erin mee om ons de meest belangrijke vraag die er is, niet meer te laten stellen.
Het gevolg is dat we zelf ook de waarom vraag steeds minder stellen... En staan we als volwassenen te weinig stil bij het waarom van de dingen die we doen en het waarom van de keuzes die we maken.
Hoe vaak doen we niet gewoon maar dingen, nemen we besluiten of maken we keuzes zonder onszelf goed af te vragen “waarom?”, “wil ik dit echt?”, “kom ik zo dichterbij de doelen die ik heb?”. Of in team- of organisatieverband: “Waarom doen we de dingen zo?”, “waarom” bestaan we?”. “Wat willen we waarom realiseren?”
Al in 2009 (!) kwam Simon Sinek met zijn “it starts with a why”-theorie en zijn “Golden circle”. Sinek wordt in menig seminar aangehaald, geciteerd en ook in marketingland is zijn theorie voer tot discussie.
De visie van Sinek is dat grote leiders, ondernemingen en organisaties juist andersom communiceren: vanuit het “waarom”, naar het “hoe” en het “wat”. Dat is wat anderen aantrekt om bij hen te kopen, te komen werken of om te willen samen te werken. Het communiceren vanuit die golden circle maakt het verschil tussen mensen intrinsiek motiveren iets te doen in plaats van manipulatie en het forceren om dit te doen.
De eenvoud van zijn model spreekt aan. Zelf noemt hij het “a simple little theory”. Velen volgen hem, velen stellen zijn theorie juist ter discussie. Je houd van Sinek of niet.
Eerlijk is eerlijk: ik hou van Sinek. Ik was direct geraakt door zijn theorie en de eenvoud ervan. Zie ook de keerzijde: want zonder een goede “hoe” en “wat” heeft het weinig zin om vooral je “Waarom” te communiceren.
Ja, het klopt: stel dat Martin Luther King gezegd zou hebben “I have a plan”. Zou hij dan ook zovelen hebben weten te inspireren? Juist door het delen van zijn droom, zijn grote “waarom” wist hij velen te inspireren en zelfs aan te zetten tot actie. Helaas hebben we zijn vertaling naar het hoe en wat niet meer mogen meemaken.
Of het nu King, Apple, the Wright brothers of Hema, Ikea of Texels bier is: zij communiceren vanuit hun Big Why EN vertalen dit in het “How” en “WHAT”. Het maakt echt het verschil voor AirBnB en het Rijksmuseum in het wel of niet succesvol zijn. Ook al hebben zij misschien dezelfde "Waarom" als veel van hun concurrenten, ze hebben het beter en volledig uitgewerkt en vertaald naar alle lagen in de organisatie.
Dus ja: het hebben van een "Big Why" is essentieel met de kanttekening dat het wel een authentieke Waarom moet zijn. Een die vanuit het hart komt en waar je zelf 100% achter staat. EN het is nodig deze concreet te maken zodat je anderen ook laat zien hoe je je "why" gaat realiseren.
WHY, HOW, WHAT of WHAT, HOW, WHAT?
Het is helemaal niet erg om andersom te gaan denken als jouw “wat” en je “hoe” wel helder zijn. Kijk of je uit kunt komen op het “waarom”. Sinek zegt wel anders maar je bent nu eenmaal niet in de luxe positie om vanaf 0 te beginnen. Je werkt al ergens of hebt al een onderneming.
Toch daag ik je uit om na te gaan denken over het “Waarom”. Je zult overigens merken dat zodra je dichter bij je antwoord komt, je “wat” en “hoe” zullen gaan veranderen. Of moeten veranderen. Dat geeft niks.
Drie dingen die je kunt doen
Beantwoord voor jezelf de volgende vragen. Het hoeft niet in een keer perfect te zijn en denk ook niet te veel na. Wat zijn gevoelsmatig de eerste antwoorden die in je opkomen?
- Mijn Waarom
- Waarom doe ik wat ik doe?
- Waar word ik blij van?
- Waarom kom ik ‘s ochtends mijn bed uit?
- En wat hebben anderen hier aan?
- HOE ga ik actie ondernemen? Wat zijn de vijf dingen die je elke dag kunt doen om progressie te maken richting je doel.
- WAT ga ik doen en wat zijn de gewenste resultaten van mijn acties?
Tot slot: stel hoe dan ook jezelf vaker de vraag “waarom” bij de dingen die je doet, bij de overleggen die je bijwoont en de keuzes die je maakt. En stelt je kind de vraag “waarom?”. Geef gewoon antwoord, keer op keer op keer….
Graag lees ik je antwoorden op deze vragen.
Meer weten over Simon Sinek en zijn theorie? Inclusief een aantal goede praktijkvoorbeelden (en ja veel meer dan Apple!). Lees hier verder >>