Werken met waarden

Organisaties die met waarden werken, laten duidelijk zien waar de organisatie voor staat en waar klanten en medewerkers de organisatie en elkaar op kunnen en mogen aanspreken. Met waardevolle waarden kun je cultuur maken in je organisatie.

Waarom?

Duidelijke waarden geven aan wat een organisatie belangrijk vindt in haar dienstverlening. Zichtbaar, meetbaar en voelbaar. Hoe meer gedeeld en gedragen de waarden zijn, hoe meer medewerkers er voor zullen gaan. Zeker als deze logisch volgt op de strategie en missie van de organisatie.

  • Het helpt bij ALLE keuzes die gemaakt dienen te worden. Wat doen we wel? Wat doen we niet.
  • Het is een hulpmiddel voor het uitdragen en bewaken van de cultuur.
  • Waarden helpen bij het geven van feedback aan elkaar en bij het wel of niet selecteren van nieuwe medewerkers. Passen mensen bij de organisatie?

Waarden zonder uitwerking in concreet gedrag zijn waardeloos.Vraag een lid van een motorclub en iemand van de vereniging voor euthanasie wat voor hen respect betekent. Dat zal hele verschillende antwoorden geven terwijl beiden het zeer belangrijk zullen vinden.

Hoe en wat?

  • Behoefte aan waarden en uitwerking ervan?
  • Vindt u feedback belangrijk maar merkt u in de praktijk dat mensen het lastig vinden om elkaar aan te spreken?
  • Kan de samenwerking beter of wilt u werken aan teamontwikkeling?
  • Zoekt u een hulpmiddel om keuzes te maken?

Wij helpen bij het formuleren van waarden en de vertaling ervan in concreet gedrag. Nadrukkelijk samen: in interactieve sessies kiezen de deelnemers waarden die passen bij de organisatie en hetgeen waar de organisatie voor staat. Vervolgens werken we samen de waarden uit in concreet gedrag. Zodat iedereen weet en "verstaat" wat er  van hem of haar verwacht wordt. En wat verwacht mag worden van anderen. We houden daarin expliciet rekening met de drijfveren van het bedrijf, het team en de mensen omdat juist deze drijfveren van invloed zijn op gedrag en communicatiestijl.

Het blijft niet bij een document of een poster met waarden. We helpen bij het zichtbaar maken en het communiceren en de implementatie. Van woorden naar daden en gedrag. Afspreken en aanspreken.

Geïnteresseerd? Maak een afspraak. Kijk ook eens bij het onderdeel Strategie of werken met drijfveren.

Coolblue is overigens een mooi voorbeeld van een organisatie die waardengedreven werkt. Pieter Zwart legt dat mooi uit. De waarden (Coolblue noemt dit Cultuur) kun je hier lezen.

0 0 stemmen
Article Rating
Abonneer
Laat het weten als er
guest

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties

0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x