Waarom “moeten” in communicatie werkt als een lap op een rode stier maar niet altijd!

Laatst in een gesprek zei ik iets in de trant van “je moet hem opbellen”. Mijn gesprekspartner reageerde alsof hij was gestoken door een horzel!!

Gelukkig ken ik mijn stijl van communicatie. Ik ben primair de “Driver” en bedoelde “ik denk dat als je dat doet dat we snel tot een goede oplossing komen”. Het motief van de Driver als hij het woord “moeten” gebruikt. Mijn gesprekspartner hoorde juist “ik MOET??? En wie ben jij dan wel wat jij dat zegt?”.

We hebben er samen nog hartelijk om gelachen toen ik de stijlen direct bespreekbaar maakten.

Voor mij was dat inzicht in die communicatiestijlen enorm waardevol en aanvullend op mijn drijfverenanalyse (Spiral Dynamics). Ik weet waarom ik dingen doe en zeg zoals ik ze doen, ik heb ook een beter inzicht wat het effect van woorden (en hetgeen niet gezegd wordt) kan zijn op de ander.

Effectief communiceren is een optelsom van verbaal – non-verbaal en vocale communicatie. EN: aansluiten op de je gesprekspartner.

Je mag ervan uit gaan dat mensen verschillen en vanuit die verschillen handelen en dus ook communiceren. We nemen alle waar (en verstaan dus ook wat de ander zegt) vanuit onze eigen drijfveren, onze eigen bril op de wereld. Of zoals Covey zei:

“We zien de wereld niet zoals hij is maar zoals WIJ zijn of zoals we geconditioneerd zijn ernaar te kijken”.

Meer op elkaar aansluiten is een eerste stap om beter te gaan communiceren. Dat kan via een inzicht in je communicatiestijlen (gebaseerd op het model van Merrill & Reid ). Dit model gaat uit van 4 hoofdtypes en twee assen. Om je snel een indruk te geven:

  1. Ben jij meer gericht op mensen of op taken? (informeel of formeel)
  2. Ben jij leidend of liever volgend? (dominant of passief)

Je score op die assen geeft je primaire communicatiestijl aan.

De stijlen zijn verschillend én er zitten onderling soms behoorlijke allergieën op elkaar. En een allergie zorgt er meestal voor dat de “oren direct sluiten” en de communicatie stroever gaat lopen. En dat is niet effectief.

De stijlen in het kort (stereotyperend) beschreven:

Driver (ook controller genoemd) (D/F)
Drivers zijn hier om te werken: resultaatgericht, veeleisend, taak-georiënteerd en werken snel. Tijd is geld en geld is tijd. Je weet direct waar je aan toe bent want ze zijn to the point en direct in hun communicatie. Slaan beleefdheden graag over, op dat moment niet effectief is hun beeld. Nemen graag de leiding.

communicatiePromotors (D/I)
Staat graag in het middelpunt van de belangstelling, is makkelijk toenaderbaar. Houdt van levendigheid. Zit vol met ideeën, alleen de uitvoering ervan is niet zijn sterkste kant. Springen van 1 feit direct naar een conclusie. Kan slecht tegen hiërarchie: vertellen wat er moet gebeuren zal leiden tot weerstand.

Supporter (P/I)
Vaak kalm, nuchter, goede luisteraars, team-georiënteerd, introvert en loyaal. Volgen een consensus-aanpak voor het nemen van beslissingen. Vaak aarzelend in hun aanpak en langzaam in het nemen van beslissingen en geven van antwoorden. Ze hebben een hekel aan conflicten en maken het liefst iedereen het naar de zin, ten koste van hun eigen geluk.

Analyzer (P/F)
Analyzers zijn nauwgezet, gedetailleerd, introvert en taak-georiënteerd, vaak perfectionistisch. Gedreven in het oplossen van problemen en neigen naar het hebben van een tunnelvisie over projecten en zoeken naar de perfecte oplossing. Werkt grondig en gestructureerd. In persoonlijk contact soms nogal formeel en komt daardoor soms saai over.

En nu concreet een voorbeeld hoe deze communicatiestijlen begroeten en graag begroet willen worden.

  • Driver (controller): korte begroetingen. Langdurig begroetingen maken hem achterdochtig, het is tijdverspilling. Hij ziet dit als snel als manipuleren en verliest dan het vertrouwen.
  • communicatiePromotor: lange begroetingen, praterige aanpak waarbij hij interesse toont voor de luisteraars en de omgeving. Vindt korte begroetingen een belediging, zegt daar niets van maar vergeet het niet (!)
  • Supporter: lange begroetingen, verwacht persoonlijke belangstelling terug. Doe je dat niet, dan zal hij dit ervaren als een gebrek aan menselijkheid en zal het contact zoveel mogelijk proberen te minimaliseren.
  • Analyzer: beleefde, klassieke begroetingen. Gaat liever niet in op persoonlijke begroetingen, omdat hij niet gelooft dat de ander echt geïnteresseerd is in zijn antwoorden. Voelt dat ook bedreigend.

Just say hello?????

Jouw capaciteit om je communicatiestijl aan te passen aan de luisteraar is een KRITIEKE vaardigheid als je effectief wil communiceren, ondernemen en succes wil bereiken op welk vlak dan ook. Zakelijk en privé! Het is een vaardigheid die je je eigen kunt maken, al is dat niet altijd makkelijk, zeker onder druk.

Realiseer je het volgende:

  • Niemand IS zijn communicatiestijl; een mens bestaat uit meerdere dimensies.
  • Geen van de stijlen is goed of slecht. Ze hebben allemaal sterke en zwakke kanten. Hoe je met je stijl omgaat en met anderen, is belangrijker dan wat je stijl is.
  • De kans is groot, dat je gedragingen vertoont uit alle 4 stijlen waarbij er een stijl de boventoon zal voeren.
  • De kans dat je zélf je communicatiestijl goed inschat, is ca 50%…. Laat staan die van een ander…

Wil jij je communicatiestijl eens onderzoeken? Neem dan contact met me op.

En als je merkt dat het lastig is om een andere stijl aan te nemen, dan kan het zinvol zijn om een dieper naar je drijfveren te kijken. Bijvoorbeeld via Profile Dynamics.

Ik zal maar niet schrijven dat je dit moet doen 😉

No Comments Yet.

Leave a comment